با عنوان :  تبیین جنبه های آموزشی و تربیتی امید و تأثیر آن در سلامت روان بشر از دیدگاه اسلام

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده روانشناسی وعلوم اجتماعی، گروه علوم تربیتی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

رشته : تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت

عنوان :

تبیین جنبه های آموزشی و تربیتی امید

و تأثیر آن در سلامت روان بشر از دیدگاه اسلام

استاد راهنما :

دکتر فهیمه انصاریان

استاد مشاور:

دکتر لطف اله عباسی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

مقدمه

امیدواری، حالتی نفسانی می باشد که در آن، بشر به اموری که انتظارش را دارد دل بستگی پیدا کرده می باشد. امید، در انتظار چیزی بودن می باشد در حالی که بیشتر وسایل و اسباب آن فراهم شده می باشد.(جباران ،1378) معمولاً امید و آرزو، در فرهنگ فارسی، در کنار یکدیگر به کار می طریقه، اما در زبان عربی به صورت جداگانه با عنوان های (رجا) و (اَمَل) استعمال می شوند. (موسوی همدانی ،1363) با یک تحلیل می توان گفت: در هر امیدواری، آرزو هست، اما هر آرزویی، امیدواری نیست.

یکی ازتفاوتهاي مهم بشر و حيوان داشتن اميد درزندگي می باشد. اميد، به زندگي بشر معنا جهت صفا شور و حرارت مي بخشد. بدون اميد زندگي آدمي به جهنمي غيرقابل تحمل تبديل مي گردد. بشر های مثبت اندیش همیشه و در همه و حتی در بدترین شرایط امید خود را از دست نمی دهند و دنیا اطراف خود را علیرغم تمام معضلات قابل اطمینان و زیبا ارزیابی می کنند.         

آموزش و تربیت مانند مسائل مهمی می باشد که از دیرباز توجه معلمان و متولّیان آموزش و پرورش را به خود مشغول ساخته می باشد. در هر دوره ای دانشمندان و متفکران درمورد تربیت، فعالیت های علمی و عملی داشته و در این زمینه، نظرات کاربردی مهمی ارائه داده اند. در منابع اسلامی (قرآن و روایات) بیش از هر امری، مسئله تربیت و سازندگی بشر به چشم می خورد. رشد معنوی بشر و رسیدن او به کمالات، از مهم ترین برنامه های انبیا و کتاب های آسمانی بوده می باشد. از «امید» به عنوان یکی از عوامل مهم در تربیت و آموزش بشر از دیدگاه اسلام و تأثیر سازنده آن تصریح می گردد(داودی 1386)

1-2- اظهار مسأله

امید يك حالت روحى و روانى و برانگيزاننده بشر به كار و فعاليت می باشد. به گونه طبيعى، انگيزه بشر در كارهاى اختيارى اميد به نفع يا ترس از زيان می باشد. در واقع، خوف و رجا به منزله نيروى اجرايى براى حركت بوده، عامل مستقيم کوشش ها و رفتارهاى انسانى می باشد )براندن[1]،ترجمه هاشمی ،1376(

ایمان و اميد در ايجاد سلامت روحي و رواني بشر تأثیر مهمي بر عهده دارد. اميد به زندگي بشر معنا مي‌بخشد و هنگام هجوم مشكلات و ناملايمات از فروپاشي روان آنان جلوگيري مي‌كند و مانع استيلاي يأس و دلسردي بر آنان مي‌گردد. همین که بشر به آینده ای روشن امید داشته باشد احساسی نیکو و حالتی شاد به وی دست می دهد و باعث نشاط وی می گردد و در او انگیزه کار و کوشش ایجاد کرده و او را به فعالیت صحیح زندگی وادار می کند . (مصباح ،1372)

امید داشتن باور به نتیجة مثبت اتفاقها یا شرایط، در زندگی می‌باشد. امید احساسی می باشد دربارة اینکه می‌توانیم آن چیز که را که میخواهیم، داشته باشیم یا یک اتفاق، بهترین نتیجه را برای ما خواهد داشت. امیدوار بودن با خوش‌بین بودن متفاوت می‌باشد. امید یک حالت احساسی می باشد یعنی یکی از احساسات بشر می‌باشد اما خوش‌بین بودن نتیجة یک روش و الگوی تفکر عمدی و اختیاری(بینش)می باشد که باعث حالت و رفتار مثبت در بشر می گردد (نظری منتظر، 1386).

مسئله اميد در فرهنگ اسلامى مطرح شده می باشد. قرآن براى تشويق و ترغيب بشر به كارهاى شايسته، بهره فراوانى از اميد برده می باشد. همچنین از تأثیر های تربیتی و آموزشی امید در زندگی بشر ها سخنان زیادی هم در قرآن و هم در سخنان ائمه در اسلام آمده می باشد. قرآن امید را عاملی مهم در حرکت و زندگی بشر برمی شمرد و اظهار می کند که امید می باشد که وی را به سوی تعلیم و تربیت سوق می دهد. از نظر جهان‎بینى توحیدى، امید تحفه الهى می باشد که چرخ زندگى را به گردش در مى‎آورد و موتور کوشش و انگیزه را پرشتاب مى کند. اگر روزى امید از بشر گرفته گردد، دوران خمودگى و ایستایى او فرا مى‏رسد و او را از آموزش باز می دارد. قرآن، مهم ترین اثر و کارکرد امید در زندگی بشر را آسان شدن سختی ها و تقویت روحیه بشر می داند. به این معنا که بشر برای هر عملی بایستی انگیزه ای داشته باشد و هرچه کار سخت تر و دشوارتر باشد. بایستی امید به بهره وری و بهره مندی نیز بیش تر باشد (مصباح، 1386).

از آن جهت كه اميد يك حالت انساني می باشد “موانع دروني” و فردي مي‌تواند اميد را آسيب‌زده كند. ناكامي‌هاي مكرر، آگاهي‌هاي محدود و گرفتاري‌هاي فراوان كه فرصت انديشيدن را به بشر نمي‌دهد از “بعد بيروني” عدم ارايه‌ي آگاهي‌ و اطلاعات لازم ، نبود خدمات راهنمايي و مشاوره‌ي صحيح، و فراهم نكردن امكانات لازم براي رشد واقعي را مي‌توان نام برد. از نگاه ديگر عوامل آسيب‌زاي اميد دو دسته هستند: عوامل كنترل‌پذير كه همان عوامل اجتماعي و فرهنگي هستند و عوامل غير كنترل‌پذير كه از دسترس فرد خارج هستند مانند مرگ، بيماري و حوادث طبيعي كه دانش‌آموز را به نوعي دچار محدوديت و ضعف مي‌كند يا فرصت انديشيدن را از او مي‌گيرد.

لذا با در نظر داشتن اهمیت این موضوع محقق در صدد پاسخ به این سوال می باشد که :

جنبه های آموزشی و تربیتی امید چیست و تأثیر آن در سلامت روان بشر از دیدگاه اسلام چه می باشد ؟

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

1-3-هدف کلی

هدف کلی ،همان مقصود نهایی محقق از انجام پژوهش می باشد که مستقیما از مساله ی پژوهش مشتق می گردد برهمین اساس هدف کلی پژوهش حاضر از نظر می گذرد :

تبیین جنبه هاي تربيتي و آموزشی اميد و تأثیر آن در سلامت روان بشر از ديدگاه اسلام

1-4- اهداف ویژه پژوهش

اصولا هدف های ویژه از هدف های کلی نشات می گیرد و عملا هر هدف ویژه در بر گیرنده ی یک مولفه یا مقوله ای از هدف کلی می باشد . (نادری و سیف نراقی،1389)بر همین اساس هدف های ویژه این پژوهش به توضیح زیر می باشد :

– تبیین اثر جنبه های آموزشی و تربیتی امید

– تبیین تأثیر امید در سلامت روان بشر

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

– ارائه راهکارهایی برای افزایش امید در بشر

1-5- سوال اصلی پژوهش

جنبه های آموزشی تربیتی امید در اسلام چیست و چه نقشی در سلامت روان بشر دارد ؟

1-6-سوالات فرعی پژوهش

1- اثر جنبه هاي تربيتي و آموزشی اميد از دیدگاه اسلام کدامند؟

2- از نظر اسلام امید چه تأثیری در سلامت روان بشر دارد؟

3-راهکارهای افزایش امید از نظر اسلام کدام می باشد ؟

1-7- اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

اميد، كه از معرفت و شناخت نسبت به مبدأ و معاد حاصل مى گردد، اساس همه کوشش هاى مفيد و پرثمر انسانى و نيز منشأ اصلاح امور در جامعه و رسيدن شخص به سعادت ابدى می باشد; همان گونه كه نااميدى و قطع اميد نسبت به خدا و روز قيامت منشأ فسادها و تبه كارى ها و منتهى شدن كار بشر به شقاوت ابدى می باشد (مصباح، 1376). همين كه بشر به آينده اى روشن اميد داشته باشد، احساس نيكو و حالتى شاد به وى دست داده، باعث نشاط وى مى گردد و در او انگيزه كار و کوشش ايجاد شده، او را به فعاليت هاى صحيح زندگى وادار مى كند (کوبلر[2]، 1379).

تربیت مانند مسائل مهمی می باشد که از دیرباز توجه معلمان و متولّیان آموزش و پرورش را به خود مشغول ساخته می باشد. در هر دوره ای دانشمندان و متفکران درمورد تربیت، فعالیت های علمی و عملی داشته و در این زمینه، نظرات کاربردی مهمی ارائه داده اند. در منابع اسلامی (قرآن و روایات) بیش از هر امری، مسئله تربیت و سازندگی بشر به چشم می خورد. رشد معنوی بشر و رسیدن او به کمالات، از مهم ترین برنامه های انبیا و کتاب های آسمانی بوده می باشد.(داودی ،1386)

تعداد صفحه :162

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com