در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

مقدمه :

امروزه فناوری اطلاعات به مدد فن آوری ارتباطات فراگیر شده و جهان را دگرگون ساخته می باشد. مهمترین تغییراتی که این فناوری در جهان به وجود آورده به وسیله مارشال مک لوهان در یک عبارت اختصار شده می باشد و آن تغییراتی به معنی تبدیل جهان به یک دهکده جهانی می باشد، بدین معنا که مردم نقاط مختلف در کشورهای سراسر کره زمین به مثابه ساکنان یک دهکده امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی را دارند. نزدیکی روز افزون شهروندان دهکده جهانی به یکدیگر، تبادل فرهنگها، تعامل تدابیر، ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی مردم و دسترسی سریع به اطلاعات تولیدی در جهان، همگی از دستاوردهای با ارزش فناوری ارتباطات می باشد. از سوی دیگر، فناوری اطلاعات ابزار قدرتمندی استکه در کمترین زمان ممکن می­تواند میان مردم جهان ارتباط مستقر سازد. این ابزار ارتباطی قدرتمند با اطلاعات سروکار دارد. (جعفر نژاد قمی، 1383، ص 14)

امروزه جهان در قرن بیست و یکم با تحولات عظیم روزافزونی مواجه است. تحولاتی که دانش ها و نیازهای جدید می­آفرینند، نیازهایی که از یک طرف به رفاه بیشتر جوامع کمک می­کند و از طرف دیگر به معضلات آنها می­افزاید. این تحولات، روز به روز بار مسئولیت و وظایف نهادها و سازمان­های اجتماعی را سنگین­تر و لزوم آشنایی با «فناوری­های اطلاعات» را الزامی می­سازد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

زمانی سواد به معنای توانایی خواندن و نوشتن بود و افراد دارای سواد خواندن و نوشتن مورد تکریم همگان بودند تا جائیکه حتماً رسول مکرّم اسلام در ازای آزادی اسیران جنگ بدر آنهایی که سواد داشتند را ملزم به یاد دادن سواد به افراد گرداند. در عصر دیجیتال سواد نمی­تواند تنها به معنای خواندن و نوشتن باشد و مسلماً این عصر، نیازمند سواد دیجیتالی نیز می­باشد. سواد دیجیتالی به معنای شناخت وسایل و تجهیزات این عصر و بهره گیری­ی درست، بهینه و سود از آنهاست که البته تجهیزات هم نیازمند توانایی خواندن و نوشتن حتی به زبان­های دیگر مانند انگلیسی می­باشد.

بهره گیری از فناوری اطلاعات با معرفی دنیای دیجیتال و تجهیزات آن و چگونگی بهره گیری از آنها کوشش دارد مطالبی ضروری و پایه را درمورد ی این عصر در اختیار شما قرار دهد و یا معلومات شما را در این مورد افزایش دهد و یا بهبود بخشد.

کاربرد فناوری­های جدید اطلاعاتی و تغییراتی سریع آن، موجب بروز تحولات بسیار در کلیه جنبه­های یادگیری و آموزش شده می باشد. شبکه­های ارتباطی و اطلاعاتی بویژه اینترنت چهره آموزش سنتی و تعامل میان معلم و شاگرد را در تمام سطوح آن از پیش دبستانی تا دانشگاهی دگرگون کرده­اند. به سبب اهمیت فناوری و ایجاد فرهنگ مناسب برای بهره­گیری از آن، آموزش در مورد فناوری­های جدید از همان کودکی و در دوران دبستان در برنامه درسی کشورهای پیشرفته گنجانده شده و د انش آموزان از اوان کودکی با اصطلاحات فناوری و نحوه بهره گیری از آن آشنا می­شوند. لذا با در نظر داشتن تحولات ناشی از بروز پدیده فناوری اطلاعات- ارتباطات و تغییرات نیازهای دانش آموزان، لازم می باشد آموزش و پرورش به توانمند سازی    دانش آموزان برای یادگیری مستمر و بازاندیشی درمورد مفهوم فرآیند یاد دهی- یادگیری تأکید داشته باشد.(حقیقت دوست، 1381، ص 44)

 

اظهار مسئله :

با در نظر داشتن تعریف جدید یونسکو از فرد باسواد، مبنی بر ضرورت یادگیری سود رایانه­ای، توجه عمیق تر به محتوای آموزشی و سیستم­های نو آموزشی امری بدیهی به شمار می­آید. در این راستا کشورهای گوناگون دنیا بویژه کشورهای پیشرفته و همچون آمریکا، نیوزلند و … دیر زمانی می باشد که توجه خاصی به تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات در امر آموزش و ÷رورش داشته­اند و هزینه قابل توجهی را در امر بکارگیری ابزارهای مناسب در امر آموزش صرف کرده­اند. (دلمقانی، 1382، ص 58).

با در نظر داشتن هدف آموزش و پرورش در شکوفا سازی استعدادها و خلاقیت­های دانش آموزان از یکسو و از سوی دیگر، با در نظر داشتن نتایج حاصله از برنامه­های فن­آوری ارتباطات و اطلاعات در نظامهای آموزشی کشورهای پیشرفته، انتظار می­رود که آموزش و پرورش ایران نیز، تغییراتی را در نظام آموزشی بویژه از بعد برنامه­های درسی ایجاد نماید. برای ایجاد نظامی پاسخگو به تحولات فناوری در آموزش و پرورش، مهم­ترین مرحله، سازماندهی مجدد برنامه درسی می باشد.(دیناروند، 1382، صص23 و 24)

طریقه گسترش فناوری و تأثیرگذاری آن در تمامی شئونات زندگی به ویژه آموزش، ضرورت بهره گیری از فناوری­های اطلاعات و مدیریت صحیح در به کارگیری آن در فرایند یاد دهی- یادگیری را امری مسلم    می­سازد.

تحقیقات علمی انجام شده، بر افزایش سطح بهره­وری آموزشی از طریق غنی سازی محیط­های آموزشی با بهره گیری از فناوری­های جدید تأکید دارند، علاوه بر آن متخصصان فناوری آموزشی بهره گیری از رسانه­های جدید آموزشی را در فرآیند سیستماتیک یاددهی- یادگیری مورد تأکید قرار می­دهند. به طوری که می­دانیم، امروزه اطلاعات تأثیر کلیدی در توسعه و پیشرفت جوامع اعمال می­کند و در شرایط کنونی دستیابی به دانش جدید و مدیریت آن امکان توسعه و پیشرفت را برای بیشتر جوامع فراهم کرده می باشد، پس زندگی در دنیای کنونی نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، پژوهش و نوآوری می باشد و بهره گیری از فناوری­های جدید ارتباطی، ما را در این امر یاری می­کند و سبب ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری، ایجاد فرصت­های یادگیری برابر، در نظر داشتن تفاوتهای فردی و کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون می­گردد. تلفیق دانش مبتنی بر پژوهش و پژوهش، تجربه و شایستگی برای ایجاد خلاقیت و بروز ایده­های نو جهت افزایش توان کنترل به مقصود نیل به اهداف تعیین شده زمانی ممکن شده که فناوری اطلاعات پدیدار آمد. (اسحاقیان، 1380، ص 64)

فناوری اطلاعات به عنوان بستر و ابزار قدرتمند، معیارهای جدید برای ارزیابی، تصمیم­گیری و نظارت و برنامه ریزی تعریف می­کند، مطالعه­های اخیر فناوری اطلاعات را یکی از عوامل تولید دانسته به منزله دارایی محسوب می­کند، به طوری که هزینه­های مرتبط بر آن نوعی سرمایه­گذاری محسوب می­گردد و حتی بعضی آن را جزء اصلی عوامل تولید می­دانند.

به بیانی دیگر، فناوری اطلاعات را منبعی برای افزایش توان و بهینه­سازی عواملی زیرا نیروی انسانی، ابزار و سرمایه گذاری تلقی نموده و نتیجه­گیری می­کنند که بدون این منبع ارزشمند عوامل مذکور به صورت استاتیک اقدام خواهند نمود و حرکت پویایی نخواهند داشت.

به بیانی دیگر فناوری اطلاعات را می­توان در خدمت نیل به جامعه اطلاعاتی تعریف نمود. در این صورت بایستی گفت که تمدن حاصل فعالیت­های آموزشی و پرورشی می باشد و در جنبه مثبت آن بیش از آن که به سرمایه متکی باشد، متکی بر نیروی خلاقیت بشری می باشد. اینترنت بزرگترین و عمومی­ترین شبکه­ای می باشد که از ارتباط و اتصال هزاران شبکه و رایانه به وجود آمده می باشد، قابلیت­های چند رسانه­ای اینترنت، یعنی امکان دریافت­های فایل صوتی، تصویری، همراه با گرافیک غنی و سرعت بالای دریافت اطلاعات شده می باشد که اینترنت با زندگی بشر امروز گره بخورد. در کنار قابلیت­های مختلف اینترنت، قابلیت آموزشی آن، چه در قالب آموزش­های رسمی و چه به عنوان ابزار کمک آموزشی،گستردگی بسیاری یافته می باشد. به طوری که امروزه در قرن بیست و یکم بهره گیری از اطلاعات در اینترنت یکی از معیارهای باسوادی به شمار می­آید. قابلیت اینترنت به عنوان یک ابزار کمک آموزشی هر روز بیشتر تثبیت می­گردد. بسیاری ازکشورهای پیشرفته از امکانات اینترنت بهره­مند هستند و در تمامی موارد آموزشی بهره گیری می­کنند و یک مهارت اصلی برای دانش آموزان به حساب می­آید.

لذا طرح پژوهشی حاضر در صدد یافتن پاسخ به سؤال اساسی زیر می باشد :

آیا میزان بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه و راهنمایی تأثیر دارد؟

 

ضرورت و اهمیت پژوهش :

دانش آموزان بایستی بیاموزند که به جای انباشت حقایق علمی در ذهن، چگونه بیندیشند، تصمیم بگیرند، درمورد امور و دروس بدرستی قضاوت کنند، خود، پژوهش و پژوهش کنند و به حقایق برسند و معلمان نیز به این امور باور برسند که موقعیت پژوهشی را برای دانش آموزان فراهم کنند. معلمان بایستی بدانند که موقعیت پژوهش و تفکر و خلاقیت با دستور دادن، موعظه کردن، القا و ترغیب به تقلید و اطاعت از دیگران به وجود آورد.

زیرا محدود کردن فرآیند آموزش انتقال و حفظ حقایق علمی، سنتی اقدام کردن در امر آموزش و       کلاس ­های درس رشد طبیعی اندیشه و خلاقیت دانش­آموزان را محدود خواهد نمود. متخصصان تعلیم و تربیت افرادی زیرا «انیس» «لیپمن» و «پاول» با در نظر داشتن تحولات چالش­ها، و رویکردهای جدید علمی بر این باورند که تربیت بشر متفکر،کاوشگر، خلاق و نقاد بایستی نخستین هدف تعلیم و تربیت باشد.(بلوچ،1387، صص 25 و 26)

هر چند که هدف اصلی ما از این پژوهش و مطالعه مطالعه­ی واقعیت می باشد و اما چنین نیست که صرفاً به مطالعه­ی آن بسنده کنیم و به اصلاح آن علاقه مند نباشیم. تحقیقات اگر دارای بهره ذهنی باشند و فقط تأکید بر این اقدام داشته باشند (صرفاً مطالعه واقعیت) بایستی آنها را بی­ارزش قلمداد نمود. اگر مسائل تئوریک و عملی را به دقت از هم تفکیک کنیم برای نادیده گرفتن دومی(عملی) نیست بلکه برعکس به مقصود داشتن موقعیت برای حل آنست.

امروزه وجود تحولات عظیم که به وجود آورنده­ی دانش ها و نیازهای جدیداند، ضرورت وجود دسترسی به فناوری­های اطلاعات را اثبات می­کند.

مسئولان مقاطع بایستی از توان ترکیب مهارتهای فنی و انسانی و ادراکی برای تاثیر در سازمان بهره­مند باشند و بدیهی می باشد که به دست آوردن مهارت مزبور بدون دسترسی به اطلاعات در این زمینه­ها ناممکن می باشد.

سازمان­ها به گونه اعم و سازمان­های کوچک بطور اخصّ برای زنده ماندن و ادامه­ی حیات خود بایستی خود را به روز کنند و فناوری­های اطلاعات به عنوان یک سیستم گسترده برای ادامه­ی حیات و بهبود کیفیت یاری دهنده آنهاست. و یا به تعبیری دیگر به جرأت می­توان گفت فناوری­های اطلاعات نبض و شریان حیاتی هر سازمان اعم از کوچک یا بزرگ محسوب می­گردد. با وجود پیدایش علوم مختلف و نظریات گوناگون برای کمک به اداره کردن سازمان­ها، مؤسسات و … و لزوم آگاهی از آنها داشتن اطلاع در این زمینه­ها ضروری به نظر می­رسد و بدین فناوری­های اطلاعات جایگاه ویژه­ای یافته می باشد.

با در نظر داشتن این که سازندگی هرکشوری در گرو وجود سازمانهای پویا و فعال و افراد واجد شرایط می­باشد، لذا لازم می­گردد سرمایه گذاری­های درازمدت در جهت تربیت نیروی انسانی فعال که بتواند اطلاعات را استخراج و آنرا بکارگیرد، صورت پذیرد. البته این مرحله هزینه زیاد و امکانات فراوان و زمان کافی می­باشد که بایستی مدّ نظر قرار گیرد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

تغییرات در جامعه باعث ایجاد و نیازهای جدید در افراد می­گردد. فناوری­های اطلاعات تأثیر حیاتی و مهمی در زمینه این نیازها اعمال می­کند. در صورتی که به سواد رایانه­ای عموم افراد توجه گردد فن­آوری اطلاعات به هیچ وجه توسعه نخواهند پیدا نمود. رایانه­ها به عنوان ابزارهای مناسب موجب آماده کردن و سازگاری دانش آموزان در امر سازگاری و پیشرفت تحصیلی آنها با محیط مدرسه و یادگیری می­باشد.

رایانه ­ها همچنین موجب آماده کردن دانش آموزان برای سازگاری و پذیرش تغییر و تحول فناوری­های آموزشی و وسیله­ای بالقوه برای خودآموزی و خود رهبری دانش آموزان موجب افزایش بازدهی آموزش و تقویت عملکرد دانش آموزان در کلاسهای درسی می­کردند.

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

 

تعداد صفحه : 122
قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com